Aleksandr Łukaszenka wydał dekret blokujący możliwość przejazdu ciężarówek zarejestrowanych w Polsce i na Litwie. To poważny cios gospodarczy w newralgicznym dla transportu czasie – wskazuje Północna Izba Gospodarcza.
Zamiast otwarcia przejść granicznych Polski z Białorusią, mamy nowy front konfliktu handlowego z krajem, który wspiera rosyjską agresję, a jednocześnie jest ważnym elementem szlaku transportowego między częścią Europy, a Azją – zauważa Północna Izba Gospodarcza wskazując na dekret Aleksandra Łukaszenki, który blokuje możliwość przejazdu ciężarówek zarejestrowanych w Polsce i na Litwie. – Jest to gospodarczy odwet na zamknięte granice. Nie możemy poddawać się terrorowi handlowemu ze strony kraju, któremu daleko do demokracji. Niestety konsekwencje dla naszych firm są duże i rządzący muszą być tego świadomi – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Nowy front walki?
Zdaniem Izby dekret prezydenta Łukaszenki to otwarcie kolejnego frontu w gospodarczej konfrontacji z Europą i cios wymierzony w branżę, która odczuje go mocno w czasie zbliżającego się sezonu świątecznego.
- Jesteśmy tym, co oczywiste, bardzo zaniepokojeni. O ile zachodniopomorscy przedsiębiorcy i przewoźnicy drogowi nie są na pierwszym froncie gospodarczym tego konfliktu, tak wiele firm ze Szczecina obsługujących np. połączenia intermodalne czy eksportujących lub importujących towary z Chin zwraca uwagę, że to połączenie drogą lądową jest bardzo ważne – mówi Hanna Mojsiuk.
Prezes PIG dodaje, że Białorusi nie można tratować jako przewidywalnego partnera gospodarczego, choć wydaje się, że współpraca transportowa jest również w interesie tego kraju. – To działanie wbrew logice handlowej, ale w obecnej sytuacji geopolitycznej trudno spodziewać się racjonalnych działań. Uderzenie w przedsiębiorców sektora TSL jest duże i na pewno rządzący powinni być tego świadomi – mówi H. Mojsiuk.
Sektor TSL od momentu wybuchu wojny w Ukrainie jest targany szeregiem zmian.
- Ta niepewność jest z nami i tutaj żadne działania strony rosyjskiej czy białoruskiej nie mogą nas paraliżować. Trasy przez Białoruś były częste w przypadku transportu drogowego, ale w budowaniu łańcucha dostaw nigdy nie można było traktować ich jako pewnika. Zachodniopomorski sektor TSL ma port, trasy intermodalne, poradzimy sobie. W zdecydowanie gorszej sytuacji są przewoźnicy i spedycja przy granicy z Białorusią – przyznaje Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju biznesu Grupy CSL.
Poważne problemy przed branżą?
Że problem jest poważny i należy na niego patrzeć z perspektywy ogólnopolskiej a wręcz ogólnoeuropejskiej przyznaje także Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych, które przyznaje:
- Trasa drogowa przez Białoruś jest jedną z najważniejszą na trasie transportowej prowadzącej przez tzw. „drogowy Jedwabny Szlak” w stronę Chin. Wielu przewoźników drogowych z całej Polski pokonywało tę trasę regularnie, a ostatnie tygodnie przynosiły zapowiedzi wręcz otwarcia przejść granicznych z Białorusią – mówi Dariusz Matulewicz, prezes Zachodniopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych. – Oczywiście geopolityka jest bezwzględna, ale wydawało się, że w interesie obu narodów, a także szerzej całego świata leży to, by nie przenosić najostrzejszych rozwiązań konfrontacyjnych w takich sektorach jak np. transport międzynarodowy. Oczywiście wielu przewoźników drogowych, szczególnie w regionach granicznych z Białorusią od lat jest gotowych na to, że sytuacja może zmieniać się dynamicznie. Tutaj jednak decyzja prezydenta Białorusi wydaje się zupełnie zaskakująca i nie mająca uzasadnienia – dodaje.
Zdaniem Europejskich stowarzyszeń zajmujących się międzynarodowym transportem drogowym sytuacja „zbliża się do katastrofy” i jest odczuwalna dla całego sektora TSL, choć dla polskich przewoźników trudności wynikające z blokady granic i ograniczenia ruchu handlowego są już swoistą rutyną.
- W ciągu ostatnich trzech lat dziesiątki, o ile nie setki firm transportowych oraz przewoźników drogowych upadło lub radykalnie ograniczyło swoją działalność. Trudno więc jeszcze oceniać jak wielka będzie skala gospodarczych konsekwencji – jedno jest jednak pewne: przed nami radykalne utrudnienie w transporcie na linii Polska – Chiny w najważniejszym czasie dla międzynarodowego handlu, czyli w czasie okołoświątecznym. Nie wszystkim uda się przekierować ruch na transport kolejowy, morski lub mieszany. Spodziewamy się więc poważnych problemów u przewoźników z całej Polski, którzy obsługują lub mieli w planach obsługę połączeń z Chinami przez Białoruś – komentuje Matulewicz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.